JaUh PeRjaLaNAn LUas PeMaNdAnGaN

Ahad, 10 Oktober 2010

Tentang Habil Dan Qabil

Qabil: ialah kerana korbanmu diterima oleh Allah, sedang korbanku ditolak, yang bererti bahawa engkau akan mengahwini adikku Iqlima yang cantik molek itu dan aku harus mengahwini adikmu yang buruk dan tidak mempunyai gaya yang menarik itu.

Habil: adakah berdosa aku, bahawa Allah telah menerima korban ku dan menolak korbanmu? Tidakkah engkau telah menyetujui cara penyelesaian yang diusulkan oleh ayah sebagai mana telah kami laksanakan?. Janganlah tergesa-gesa, wahai saudaraku, menurut hawa nafsu dan hasutan syaitan! Kawallah perasaanmu dan fikirlah masak-masak akan akibat perbuatanmu kelak. Ketahuilah bahawa Allah hanya menerima korban dari orang-orang yang bertaqwa dan yang menyerahkan korbanya dengan tulus ikhlas dari hati yang suci dan niat yang murni. Adalah mungkin sekali bahawa korban yang engkau serahkan itu, engkau pilihkannya dari gandummu yang telah rosak dan busuk dan engkau berikannya secara terpaksa bertentangan dengan kehendak hatimu, sehingga ditolaknya oleh Allah, berlainan dengan kambing yang aku serahkan sebagai korban, yang segaja dan paling ku cintai, dan ku serahkan dengan tulus ikhlas disertai memohon supaya diterima oleh Allah. Renungkanlah, wahai saudaraku , kata-kataku ini dan buangkanlah niat jahatmu yang telah dibisikkan kepadamu oleh iblis itu, musuh yang telah menyebabkan turunnya ayah dan ibu dari syurga, dan ketahuilah bahawa jika engkau tetap berkeras kepala hendak membunuh ku, tidaklah akan aku angkat tanganku untuk membalasmu, kerana aku takut kepada Allah dan tidak akan melakukan sesuatu yang tidak diredhainya. Aku hanya akan berserah diri kepadanya dan kepada apa yang akan ditakdirkan bagi diriku.

- Nilai baik dan buruk
Nilai baik
1.Mempunyai perasaan tolak ansur antara satu sama lain.
2.Patuh kepada arahan dan perintah.
3.Berhati mulia dan baik.
4.Berusaha dan berserah diri serta bertawakal.
5.Bertimbang rasa.

Nilai buruk
1.Perasaan hasad dengki.
2.Ingin kesenangan dan kemewahan.
3.Berfikiran cetek.
4.Tidak ikhlas melakukan kerja

- Pengajaran

1)Allah s.w.t. hanya menerima korban dari seseorang yang menyerahkannya dengan tulus ikhlas, tidak dicampuri dengan sifat-sifat riak, takabbur atau ingin dipuji.
2)Barang atau binatang yang dikorbankan haruslah yang masih baik dan sempurna dan dikeluarkannya dari harta dan hasil yang halal.
3)Jika korban itu berupa binatang sembelihan, haruslah yang sihat, tidak mengandungi penyakit atau cacat, dan jika berupa bahan makanan harus yang masih segar, baik dan belum rosak dan busuk.
4)Penyelesaian jenazah manusia yang terbaik adalah dengan cara penguburan sebagaimana yang diajarlah oleh Allah kepada Qabil. Itulah cara yang paling sesuai dengan martabat manusia sebagai makhluk yang dimuliakan dan diberi kelebihan oleh Allah diatas makhluk-makhluk yang lain.

RUJUKAN
Kisah-kisah para nabi dan rasul, Abdullah bin Ahmad Mubarak, Al-hidayah, cetakan kelima 2003

Tiada ulasan:

Catat Ulasan