JaUh PeRjaLaNAn LUas PeMaNdAnGaN

Ahad, 10 Oktober 2010

Kekejaman Firaun

Raja Firaun, ketika diberitahu oleh Asiah isterinya, tentang bayi laki-laki yang ditemuinya di dalam peti di atas permukaan sungai Nil. Firaun berkata kepada isterinya supaya membunuh bayi itu kerana khuatir bahawa bayi inilah yang diramalkan akan menjadi musuh dan penyebab kesedihan kami dan akan membinasakan kerajaan kami yang besar ini.
Akan tetapi isteri Firaun sudah terlanjur menaruh simpati dan sayang terhadap bayi itu. Lalu Asiah berkata kepada suaminya “Janganlah bayi yang tidak berdosa itu dibunuh, aku sayang kepadanya. “Hatiku sangat tertarik kepadanya dan ia akan menjadi kesayangannya. Demikianlah juga Allah mengkehendaki sesuatu, maka dilicinkanlah jalan untuk melaksanakan takdir itu. Dan selamatlah nyawa putera Yukabad yang telah ditakdirkan oleh Allah untuk menjadi Rasulnya, menyampaikan amanat wahyu-Nya kepada hamba-hambanya yang sudah tersesat.


Nilai baik dan buruk

Nilai baik
1.Sifat simpati yang mesti ada dalam diri setiap manusia seperti Asiah iaitu isteri Firaun.
2.Memupuk sifat seseorang walaupun tidak dikenali asal-usulnya.
3.Sifat bertimbang rasa kepada seseorang walaupun berbeza agama, kedudukan dan pangkat.

Nilai buruk
1.Sikap zalim terhadap manusia terutamanya kepada bayi seperti Firaun.
2.Jangan bermegah-megah dengan pangkat, kedudukan dan kekayaan.
3.Keras hati dan tidak dapat menerima kebenaran agama Islam.

Pengajaran

Pengajaran yang dapat di ambil dari cerita ini ialah kita mestilah ada perasaan simpati terhadap semua golongan manusia tidak kira tua mahupun muda. Kita juga mestilah memupuk kasih sayang dan perasaan bertimbang rasa sesama manusia. Ini kerana fitrah manusia saling bergantungan antara satu sama lain. Manusia juga mestilah bersyukur terhadap segala apa yang dikurniakan oleh Allah. Walaupun kita mempunyai kedudukan dan kekayaan namun kita janganlah bermegah-megah di atas segala nikmat itu. Dengan cara ini, manusia akan dilaknati dan dibenci oleh Allah.

RUJUKAN
Sejarah hidup nabi-nabi , H.Salim Bahreisy,Cetakan 1980,Penerbitan pt. Bina ilmu,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan