JaUh PeRjaLaNAn LUas PeMaNdAnGaN

Ahad, 10 Oktober 2010

Cemburu seorang wanita

Kecemburuan Siti Aisyah terhadap Khadijah adalah kerana Rasulullah selalu menyebut-nyebut nama Khadijah, terutama apabila Rasulullah berdepan dengan masalah berat dalam tugasnya sebagai seorang Rasul. Waktu Khadijah masih hidup, beliaulah yang biasanya membantu dan memberi jalan keluar kepada Rasulullah. Sedangkan bersama Siti Aisyah hal seperti itu belum beliau perolehi.
Akan tetapi, Rasulullah amat sayang kepada Siti Aisyah, Rasulullah merasakan apa yang dirasakan oleh isterinya itu. Namun ada saatnya Rasulullah tidak dapat menggalakkan daripada menyebut nama Khadijah, umpamanya beliau berkata: “Khadijah dahulu mewasiatkan begini atau begitu”. Apabila Rasulullah berkata begitu, Siti Aisyah akan marah dan berkata: “ Khadijah! Khadijah! Seolah-olah tidak ada perempuan lain didunia ini selain Khadijah!”. Katanya bersungut.
Apabila Siti Aisyah berkata demikian Rasulullah meninggalkannya untuk beberapa seketika bagi memberi pengajaran kepadanya.
Manakala terjadi hal yang demikian, Siti Aisyah pula mengadukan hal ini kepada ibunya. Kemudian ibunya membawa Siti Aisyah berjumpa Rasulullah dan berkata: “ Wahai Rasulullah, sesungguhnya Aisyah masih muda. Engkaulah yang paling berhak mengajar dan memujuknya”.
Dengan perkataan ibu mertuanya itu, Rasulullah menoleh pada Siti Aishah dan berkata: “ Bukankah kamu yang mengatakan seolah-olah tidak ada seorang pun didunia ini selain dari Khadijah?”. Kata Rasulullah.
“Apakah masih diingat-ingat perempuan yang sudah tua itu, sedangkan Allah telah menggantikanya dengan yang lebih baik?”. Jawab Siti Aisyah.
Apabila Siti Aisyah berkata demikian, maka secara terus terang dan jelas Rasulullah berkata: “ Demi Allah, wahai Aisyah belum ada ganti yang lebih baik dari Khadijah. Dia telah beriman kepadaku ketika orang lain megingkariku. Dialah menyara hidupku ketika orang memulaukan aku. Dia memberiku zuriat yang tidak aku perolehi dari wanita lain”. Kata Rasulullah.
Apabila Rasulullah berkata demikian, Siti Aisyah diam tidak berkata lagi dia menyedari pengorbananya terhadap Rasulullah dan Islam belum seberapa berbanding Khadijah.
Selain daripada rasa cemburu kepada Khadijah, Siti Aisyah juga merasa cemburu terhadap isteri-isteri nabi yang duduk berhampiran dengannya. Rasa cemburu ini timbul kerana Rasulullah amat gemar kepada makanan yang bersih dan diatur rapi, dan keadaan seperti ini adalah menjadi amalan kepada isteri nabi yang lain.


Nilai baik dan nilai buruk

Nilai baik
1)Saling menasihati antara satu sama lain.
2)Adanya sifat yang berbudi bahasa dan kemesraan antara suami isteri.
3)Sebuah rumahtangga yang sentiasa harmoni dan tenteram.

Nilai buruk
1)Perasaan cemburu seorang isteri terhadap suaminya.
2)Suka mengadu hal rumahtangga sendiri kepada orang lain.

Pengajaran

Untuk melahirkan suasana yang harmoni dalam rumahtangga, kita haruslah sentiasa menghormati antara satu sama lain dan perlu memainkan peranan masing-masing.

RUJUKAN
Kisah Siti Aishah r.a. Isteri kesayangan nabi, Abu Ubaidillah bin Syariff, Jasmin Enterprise, cetakan pertama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan